Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Angel and Memorial tickers

Lilypie Angel and Memorial tickers

Tuesday, April 10, 2012

Lokan.. :)

taraaa...

tadi citer pasal siput kan.. ni nak citer pasal lokan plak.. yg ni aku pasti ramai yg kenal.. :)
adik beradik kepah gak la.. cuma dia besar + kulit dia tebal.. masa carik siput beliung tu, adik aku carik gak benda alah ni.. sedap kalau fresh.. manis je... aku buh kat api, sampai terbukak, pastu masuk mulut tros.. hahaha ! ..

rebus or kukus, kopek, pastu leh masak cam biasa... buat masak sambal ke.. rendang ke.. kalo balik kg umah nenek kat sepang, dorang masak rendang... kekadang kalo raya, dorang hidangkan.. tapi sekarang takde org nak carik dah.. kalo nak beli, 4-5 bijik dah sekilo.. sekilo plak rm2.50.. mahal.. kalo nak mkn puas, kena carik sendiri la..

ni aku masak tumis santan.. org jawa femes kalo tumis2 santan nih... campur petai sket.. sedap :)..

nak resepi ? hehehe ! bajet ada org salin resepi ye tak :D

a) lokan - rebus + kopek
b) cili api - ikut suka la byk mana
c) bawang putih + bawang besar + halia + serai = racik semuanya..
d) santan - ikut la nak kuah banyak mana
e) garam + gula + asam untuk perasa..

cara2nya..

tumiskan bahan2 yg diracik.. dah naik bau.. masukkan lokan.. pastu, masukkan santan.. kacau2 agak sebati, masukkan bahan perasa.. tunggu la sampai masak.. pastu sedia utk dihidang.. senang kan :D.. hehehe!

ni hasil pertama yg masuk mulut aku.. besar kan :)

korang nampak yg hitam tepi lokan ni tak.. tu la siput beliung yg aku bakar.. dah masak, baru ketuk... nak tau dia masak ke tak, bila dengar bunyik berdesir sebab air kat dlm tu dah kering... :)
ni lokan yg kena rebus sebelum masak.. :)


sekian :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...