Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Angel and Memorial tickers

Lilypie Angel and Memorial tickers

Thursday, September 22, 2011

Makanan Aliff....

Hari ni feeling2 nak cerita pasal makanan Aliff la.... sejak dia 6 bulan, mmg kasik makan nasik blend... buat nasik lembik.. pastu buat masak bening dada ayam + carrot + brocoli + sawi... pastu blend.. & Aliff mmg suka sgt mkn.. abes satu mangkuk.. pagi sekali & tghari & ptg.. mmg tu la mak suap setiap hari... Aku tak kisah sgt sebab Aliff kurang menyusu.. dah setaun ni, paling byk dia isap sekali abes pon cuma 5oz je.. nyusu time nak tido.. biasanya mlm la.. selebihnya dia mmg minum air masak.. itu pun masih dlm botol.. aku ajar isap pakai straw, sampai skrg belum berjaya lagik... bila Aliff dah besar sket.. 8 bulan mcm tu, aku kasik biskut tiger, biskut milna, biskut beras tu la.. makanan sampingan.. so pagi2 dia tak mkn bubur nasik as a breakfast...
(pic ni masa dia mkn nasik blend tu.. selera sgt, siap kunyah2, mcm ada gigi patblas btg)
Ok... bila dia demam lepas raya aritu... dia tak nak mkn lgsg.. mak try kasik bubur nasik biasa, lalu la 2-3 suap je.. pastu takmo.. nasik blend, jgn harap la.. lgsg tak nak mkn... lepas dia baik demam, dia mkn bubur nasik biasa tu.. tapi sayur dgn ayam tu mak aku blend dulu la sebab takut Aliff tercekik.. Aliff tak tak byk gigi.. baru ada gigi bawah 2 btg.. tu aku cuak nak kasi makanan yg payah nak hancur.. takut tak hadam.. so far, poo poo dia ok.. blm penah sembelit ke apa ke.. mangkali dia minum air masak byk kan...

lagi satu benda .. aku tak ajar lagi Aliff mkn sendiri.. mmg aku suap.. kuti sikit2 pastu suapkan kat dia.. roti ke, kek ke... takut kotor pon iye.. pastu aku tak nak karang makanan tu jatuh, pastu dia kutip balik.. tu aku rela suapkan tu.. ok ke weh ? ke akan menyebabkan anak aku tak berdikari ? nanti aku try la..kasik dia explore makanan dia.. huhu ! ari tu masa raya, aku mkn kerepek dia nak, aku kunyah ler kasik dia.. oh ye, lupa plak aku.. cousin aku kata, doc kata, tak elok kunyahkan makanan pastu transfer kat mulut anak.. sebab takut masuk skali kuman dri mulut kita... tapi, aku risau Aliff tercekik, aku kunyahkan gak la... So far, Alhamdulillah, dia ok lagi.. tak batuk selsema suma... ni dah nak masuk setaun sebulan, apa yg aku rasa boleh kasi dia mkn & tak memudaratkan, aku kasik ler.. dia suka kek.. roti2.. bebudak ye tak, suka la manis2 ni..

Aliff pun dah suka nyusu skrg ni.. aku tukar susu Dutch Lady 123 .. byk plak dia minum.. sedap kot.. biskut tiger takmo dah... mkn makanan berat je.. takpe lah, janji dia sihat.. dah syukur Alhamdulillah sgt ...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...