Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Angel and Memorial tickers

Lilypie Angel and Memorial tickers

Tuesday, August 16, 2011

15 Ramadhan + Serunding Manis

As Salam korang...

Kejap je dah 15 Ramadhan kan.. pejam celik dah nak raya ha.. aku buka sorang lagik ari ni .. hahaha!.. takde la citer lain ye.. :P.. redha la ha, mkn depan PC kat opis.. nih bukti aku tapau pastu mkn sensorang :P.. ni sesudah mkn.. takde apa nak tayang dlm bekas polisterine tuh.. mug pon dah kosong.. bancuh nescafe "o" je..



















Nak share resepi lagi ari ni.. korang suka makan serunding tak ? dari kecik, aku suka mkn serunding kelapa yg nenek aku buat.. salu kalo nak kenduri, mesti dia buat.. serunding kaler kuning..manis.. biasanya dorang buat utk bubuh sekali dlm nasik ambeng.. masa balik umah mak seminggu puasa ari tu, aku buat dgn mak.. buat byk, pastu simpan dlm peti sejuk.. mkn ngan nasik panas, sedap..

Aku tak sure la, korang punya style camner.. tapi resepi yg aku tepek ni, resepi yg nenek aku kasik..

Bahan2 nya :-

a) Kelapa muda.. bukan muda sgt la.. & bukan tua sgt..
b) Rempah biji (Ketumbar + jintan manis) secukup rasa ye..
c) Ikan bilis @ udang kering
d) Bawang putih & bawang merah agak2 la byk mana
e) garam + gula + asam jawa
f) Serai beberapa btg - dititik
f) serbuk kunyit sikit

Cara2 nya :

Parutkan kelapa. Bawang putih + bawang merah tumbuk. Rempah biji tu blend sampai hancur. Pastu, lebur semua sekali bahan2 lain dlm kelapa tadi. Ramas2 kasi sebati. Bila dah ok, sangan dlm kuali .. letak minyak sikit pon buleh gak.. kacau la selalu supaya tak hangus bawah dia. Masak sampai ringan, sampai air kering.. Pastu boleh la mkn.. simpan ke.. nak buat inti kueh ke.. mkn ngan lempeng dadar pun sedap ni.. dgn pulut.. dgn cekodok ... haih ! aku, suma sedap ye tak :D

Eh, korang tau tak makna sangan tu ? sangan tu maksud dia goreng tanpa minyak.. :)

Try la ye :)
























No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...