Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Angel and Memorial tickers

Lilypie Angel and Memorial tickers

Tuesday, May 5, 2009

Balik kg lagik...Part 3

Part 3.. Hari sabtu... 2 May 2009
Aku kan.. bersemangat betul kalo nak citer pasal kg..umah mak..
Windu je manjang..
So, hari sabtu pagi aktiviti mengemas umah
Ni aku nak citer sikit pasal benda ni...













(Abah aku... pakai kasut phua chu kang tu..)
Tepi umah aku, ada pokok cempedak..
Dah lama dah pokok cempedak tu kat situ.. Abah ada buat pangkin kat bawah pokok tu. Kitaorg suka lepak ptg..sambil2 makan ABC & goreng pisang. Tapi korang tau la kan, daun pokok tu misti salu gugur.. agak bersepah la kalo tak sapu daun tu kan..
Macam aku ni, kira bertuah gak la.. umur aku 12 taun, pokok tu kecik lagi.. Pastu aku masuk asrama kan, balik umah pon sebulan sekali je.. So adik2 aku la yg kena sapu daun tu tetiap pagi cuti... Jiji pon masuk asrama gak..sama jugak ngan Adik.. Yg tak masuk asrama cuma Ehsan je.

Jadinya, dia la yg tetiap minggu or tetiap petang kena suruh dgn abah sapu daun tu... Pagi minggu, tak yah nak mimpi la nak bangun lewat ..nanti sure abah jerit... " Esan, bangun cepat, g keruk sampah tu.. karang matahari naik, panas dah".. tu ayat yg biasa la tu kan.. Abah aku ni jenis pembersih.. terikut2 ngan atuk agaknya.. kekeke...
So, masa aku balik umah mak tu, adik laki2 aku 2 org tu tak balik.. Sorang keje ..sorang lagi belajar kat kelantan.. Jadinya, Azira la yg jadik mangsa... aku ?? abah takkan suruh aku
punya..kekeke...tak aci kan... Mak aku salu backing adik aku tau.. tak aci betul, bila time abah suh Adik yg sapu sampah.. jap lagi, misti mak yg g buat.. Mak sapu daun, adik masukkan daun dlm guni, abah mesen rumput, laki aku bakar sampah kat belakang.. aku ?? aku snap gambor ler.. kekeke....



(Mak yg rajin tolong buat keje Adik..kekeke)
Adik2 aku yg sgt bengang pasal kena sapu daun kering tu kan... penah dorang ckp camni.
" Nanti la kak..esan dah keje dah, esan nak tebang pokok cempedak abah ni.. biar tak yah ada daun kering lagi.. esan nak tar laman umah ni.. "... kekeke.. berbulu betul dia ngan pokok cempedak tu.. Sejak kitaorg dah tak ada kat umah, abah dah modified pangkin tu.. tak guna lagi dah... dia buat bubuh barang2 dia je... Dia buat pangkin lain kat belakang ... Tapi muat utk dia baring sorang.. tak aci...kekeke....


Pangkin ni dah takleh wat tempat lepak..tengok ler tu.. dah memacam ada atas tu.. dulu syok je lepak sini, berangin je petang2
Sampai sini dulu..
Smbung nanti.. entry pasal balik kg, pasal umah mak aku tak abes lagi...kekeke..
Naper ? korang boring ? saper suh baca kalo boring..kan ? hahahaha..gelak syaitooonn...



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...